مدیریت توسعه و نوسازی

همزمان با شکل گیری رویکردهای نوین و تحول گرا در مدیریت در کشور به ویژه سازمان های دولتی و عمومی، آستان قدس رضوی از جمله سازمان‌های پیشگام در این مسیر بوده است. اولین اقدامات در این زمینه ارتقا ماموریت های معاونت اداری مالی، و تبدیل آن به معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی با هدف برنامه ریزی کلان برنامه های توسعه، تحول و نوسازی در آستان قدس رضوی بوده است. هماهنگ با این اقدام، مدیریت توسعه و نوسازی اداری با هدف تعریف و اجرایی نمودن برنامه های مذکور، در سال 1382 ذیل معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی تشکیل گردید.
مدیریت مذکور از سه گروه اجرایی (1) گروه بهسازی مدیران و کارکنان، (2) گروه اصلاح اندازه و ساختار سازمانی، و (3) گروه بهبود روش ها و توسعه فناوری تشکیل گردیده است.
 
اهم ماموریت ها و وظایف مدیریت توسعه و نوسازی اداری به شرح ذیل است:
  • تعریف و برنامه ریزی طرح ها و اقدامات توسعه منابع انسانی و تحول و نوسازی اداری
  • انجام مطالعات یا همکاری در انجام مطالعات مربوط به تحول ، توسعه و نوسازی اداری
  • اجرای طرح های نوسازی و تحول اداری در آستان قدس رضوی 
از جمله مهمترین اقدامات و تلاش های صورت گرفته در مدیریت توسعه و نوسازی اداری در جهت توسعه و بهسازی کارکنان، اصلاح ساختار و تشکیلات و بهبود فرایندها و سیستم ها شامل موارد ذیل بوده است:
 
·         طراحی و ارائه ساختار کلان سازمانی آستان قدس رضوی هم تراز چشم انداز
·         برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سازمان مرکز ی از طریق استاندارد سازی و کارسنجی و پس از آن بازنگری، اصلاح، تدوین و ادغام تشکیلات و ساختار سازمانی در حوزه های مختلف سازمان مرکزی و موسسات تابعه با رویکرد منطقی سازی، کوچک سازی و چابک سازی ساختارهای سازمانی از جمله معاونت املاک و اراضی، معاونت فنی و عمران موقوفات، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، معاونت حقوقی و بیشتر دفاتر ستادی که تاکنون منجر به کاهش حداقل حدود 20 درصدی در پست های سازمانی با وجود افزایش حجم کار گردیده است.
·      برآورد نیروی انسانی مورد نیاز موسسات فرهنگی اجتماعی از طریق اجرای طرح استانداردسازی و کارسنجی مشاغل در 80 درصد این موسسات و اصلاح و بازنگری ساختار سازمانی در حدود نیمی از این موسسات که اصلاح و بازنگری ساختار سایر موسسات در دستور کار قرار دارد.
·         تلاش در جهت نهادینه سازی و استقرار هر چه بیشتر و مطلوب تر نظام مدیریت و تضمین کیفیت در سازمان مرکزی از طریق
o       موفقیت در اخذ گواهینامه مدیریت تضمین کیفیت برای 6 معاونت و مجموعه دفاتر ستادی از موسسات معتبر داخلی
o       پیگیری مستمر برگزاری جلسات بازنگری مدیریت و کمیته های فرعی بهبود و پیگیری اقدامات اصلاحی
o       انجام پایش ها و ممیزی های مستمر و دوره ای و شناخت نقاط قوت و ضعف و تلاش در جهت بهبود روش های کار
o       ارزیابی نتایج حاصل از اجرای نظام مدیریت کیفیت از طریق برآورد بهبودهای حاصله در زمان و کیفیت ارائه خدمات
o       تدوین چک لیست های فعالیت به منظور کنترل انجام صحیح امور جاری حوزه ها
o       توسعه و اجرای سیستمی پایش های خدمات و فرایندها در جهت یکپارچه سازی و امکان کنترل مدیریت
o       برگزاری دوره های آموزشی و ارائه کتابچه های آموزشی در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر
·      تدوین طرح جامع آموزش کارکنان آستان قدس رضوی که مراحل پایانی است و طبق برنامه ریزی از ابتدای سال آینده به تدریج اجرایی خواهد شد که دارای تاثیر قابل توجه در توسعه شایستگی ها و مهارت های کارکنان خواهد بود.
·      تلاش در راستای اجرا و نهادینه سازی نظام ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان و مدیران از طریق ارائه سمینارهای آموزشی، اصلاح و تدوین دستورالعمل ها، توزیع بروشورهای راهنما و فعال نمودن رابطین ارزیابی.
·      تطبیق وضعیت شاغلین با پست سازمانی در سازمان مرکزی و تحلیل وضعیت نیروی انسانی در حوزه سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان مبنایی در جهت برنامه ریزی نیروی انسانی
·         به روزرسانی بانک اطلاعات مدیران و کارشناسان در جهت استقرار نظام شایسته سالاری و توسعه استعدادها
·         تهیه و تدوین بانک جامع اطلاعات ساختاری و منابع انسانی در حوزه سازمان مرکزی و موسسات فرهنگی اجتماعی تابعه
·         نهادینه سازی نظام پیشنهادها و مدیریت مشارکتی از طریق تسهیل فرایند ارائه پیشنهادها و طراحی بانک اطلاعات پیشنهادها
·      بهینه سازی تخصیص فضای فیزیکی و کاهش کمبودها و مازادها از طریق تجزیه و تحلیل فضای فیزیکی در حوزه حرم مطهر متناسب با پست سازمانی و جریان انجام کار
·         اصلاح سیستم ها و نظام های راهبردی و عملیاتی سازمان در جهت بهبود جریان امور از جمله:
o       طراحی و توسعه نظام مدیریت بحران در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی
o       برنامه ریزی جهت اجرای نظام مهندسی ارزش در سازمان مرکزی
o       طراحی سیستم ارزیابی تامین کنندگان کالاها و خدمات
o       یکپارچه سازی انبارهای حوزه اماکن متبرکه و امور زائرین در جهت نگهداری و کنترل صحیح اقلام و کالاها
o       طراحی سیستم کالیبراسیون تجهیزات و ابزار دقیق
o       طراحی سیستم PM برای تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی


شرح وظایف مدیریت توسعه و نوسازی


1392/3/4 شنبه

--
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 2554